پوشش ضد حریق کافکو چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

پوشش ضد حریق کافکو

پوشش ضد حریق کافکو چیست؟

در دنیای فناوری برخی شرکت ها اصطلاحاً پیشرو بوده و خالق اولین ها هستند. شرکت ایزولاتک که زادگاه آن ایالات متحده بوده و از ۱۸۷۵ میلادی تاسیس شده است، در رده این شرکت هاست. ایزولاتک در سطح جهان به عنوان شرکت پیشرو در توسعه محصولات حفاظت غیرفعال (passive) فولاد در برابر حریق می شناسند. پوشش ضد حریق کافکو یکی از محصولات اصلی این شرکت است. این پوشش نزد افراد صاحب نظر در موضوع حفاظت در برابر حریق کاملا شناخته شده است. در اینجا برخی از محصولات اصلی ایزولاتک از جمله پوشش های ضد حریق کافکو معرفی شده اند.

ایران پروف؛ مشاور و مجری پوشش ضد حریق

ایران پروف با بهره گیری از جمعی از مهندسین آتش زبده، آماده ارائه خدمات مشاوره و اجرای پوشش‌های ضد حریق است. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

02188372400 09105677637 دریافت قیمت و دیتاشیت

انواع پوشش ضد حریق کافکو cafco

شرکت ایزولاتک محصولات خود را در سه رده طبقه بندی کرده است:

  • محصولات مرتبط با صنعت ساختمان
  • محصولات مرتبط با صنعت نفت و گاز و پتروشیمی
  • محصولات مرتبط با تونل

معیارهای انتخاب نوع پوشش ضد حریق کافکو در ساختمان های بلند

برای دستیابی به حفاظت کامل یک سازه بلند در برابر خطر حریق، شرکت ایزولاتک محصولات پوشش ضد حریق کافکو با رده های متفاوتی را بسته به شرایط توصیه می کند. در تصویر زیر می توان دریافت برای مقاوم سازی بخش های مختلف یک سازه بلند، احتمالا نیاز به انتخاب هوشمندانه نوع محصول وجود دارد.

آنچنان که از این شکل بر می آید، می توان بخش های مختلف ساختمان بلند نیازمند به مقاوم سازی با پوشش ضد حریق کافکو را به این بخش ها تقسیم نمود:

  • مقاوم سازی عرشه های سقف (که معمولا در کشور ما انجام نمی شود)
  • مقاوم سازی بخش های داخلی سازه به صورت نمایان
  • مقاوم سازی بخش های داخلی سازه به صورت پوشیده
  • مقاوم سازی بخش های بیرونی سازه
  • ترمیم و یا بهسازی پوشش موجود
  • مقاوم سازی سازه در قسمت پارکینگ
  • مقاوم سازی اتاق تاسیسات مکانیکی

بسته به اینکه عضو مورد نیاز برای مقاوم سازی در چه رده ای باشد، در انتخاب محصول ضد حریق کافکو اهمیت دارد.

رده های مختلف پوشش ضد حریق کافکو برای مقاوم سازی سازه بلند

در انتخاب نوع پوشش ضد حریق کافکو، علاوه بر وضعیت قرارگیری عضو سازه در یکی از رده های فوق الذکر، ارتفاع سازه نیز حائز اهمیت است. به صورت کلی، برای مقاوم سازی سازه های کمتر از ۱۲۸ متر می توان از محصولات پوشش ضد حریق کافکو نام برد:

  • CAFCO 3000
  • CAFCO 400AC
  • CAFCO 400
  • CAFCO FENDOLITE MII

برای سازه های بیش از ۱۲۸ متر نیز محصولات زیر برای پوشش ضد حریق کافکو معرفی شده اند:

  • CAFCO 300 HS
  • CAFCO BLAZE SHIELD
  • CAFCO BLAZE SHIELSD HP

به نظر می رسد وجه تمایز این دو رده محصول پوشش ضد حریق کافکو در مقاومت چسبندگی مورد نیاز آنها باشد. بر اساس آنچه در برگ اطلاعات فنی این پوشش آمده است، مقاومت چسبندگی رده اول محصولات (مناسب برای ارتفاع کمتر از ۱۲۸ متر) حدود ۲۰kPa است. برای رده دوم محصولات (مناسب برای سازه های مرتفع تر از ۱۲۸ متر)، مقاومت چسبندگی برای سازه های بیش از ۱۲۸ متر مقاومت چسبندگی برابر ۴۸kPa است.

پوشش ضد حریق کافکو ۴۰۰

پوشش ضد حریق کافکو ۴۰۰ یکی از پرکاربردترین محصولات ایزولاتک در مقاوم سازی ساختمان در برابر حریق است. البته این پوشش خود به دو رده cafco 400 و cafco 400 AC تقسیم شده است. بر اساس برگه داده های فنی کافکو ۴۰۰، این محصول در رده محصولات با دانسیته متوسط بوده و در آن دسته از ساختمانها مورد استفاده قرار می گیرد که در معرض ضربه های فیزیکی احتمالی است و نیز تعدد ترافیک افراد وجود دارد. این محصول پوشش ضد حریق بر پایه سیمان است. برخی از امتیازات پوشش ضد حریق کافکو ۴۰۰ عبارتند از:

  • برآورده نمودن ضوابط لازم برای حفاظت سازه های مسکونی در برابر حریق بر اساس ANSI/UL263, ASTM E119, CAN/ ULC-S101
  • مقاومت چسبندگی مناسب
  • امکان تامین مقاومت حریق تا ۴ ساعت
  • مقاومت در برابر موج انفجار و فشار حاصل تا ۲ بار و ایجاد مقاومت حریق بعد از انفجار

برخی از خصوصیات مکانیکی مهم کافکو ۴۰۰ به همراه استاندارد آزمون مربوطه در اینجا آمده است.

جدول مشخصات فنی کافکو ۴۰۰

مشخصه فیزیکی استاندارد ASTM کرانه استاندارد کافکو ۴۰۰
دانسیته ASTM E605 حداقل ۳۵۳ kg/m3 ۴۰۵ kg/m3
مقاومت چسبندگی ASTM E736 ۲۰٫۶ kPa ۴۰۹٫۷ kPa
ترک خوردگی و قلوه کن شدن تحت خیز تیر ASTM E759 نباید رخ دهد رخ نمی دهد
مقاومت فشاری ASTM E761 ۳۵۱ kPa ۱۰۵۸ kPa
تشدید خوردگی فولاد ASTM E937 نباید باعث شود رخ نمی دهد
فرسایش تحت اثر عبود جریان هوا ASTM E859 حداکثر ۰٫۰۲۵gr/ft2 ۰
رشد قارچ بعد از ۲۸ روز ASTM G21 نباید ایجاد شود ایجاد نمی شود
سوختگی سطح و ایجاد دود بعد از حریق ASTM E84 نباید باعث ایجاد دود شود باعث ایجاد دود نمی شود

پوشش ضد حریق کافکو ۳۰۰

پوشش ضد حریق کافکو ۳۰۰ بر پایه گچ توسعه یافته است. مقاومت چسبندگی نسبتا خوب در برابر مقاومت مناسب در برابر حریق ویژگی اصلی این محصول است (با توجه به پایه گچی بودن آن). از دیگر خصوصیات جالب توجه این محصول آن است که افزون بر ایجاد فایرپروف، فراهم نمودن عایق حرارتی در دماهای متعارف انتظار کاملا بجایی از این محصول است. از این رو، استفاده از محصول کافکو ۳۰۰ برای پوشاندن عرشه های فولادی بسیار ایده خوبی است. زیرا از یک سو به دلیل چسبندگی بیشتر، چالش کمتری با ورق های گالوانیزه عرشه خواهیم داشت و از سوی دیگر با ایجاد عایق حرارتی می تواند به موضوع عایق سازی حرارتی و کاهش تلفات حرارتی کمک کند.

پوشش ضد حریق کافکو 300 و 400
پوشش ضد حریق کافکو ۳۰۰

کافکو ۳۰۰ نیز می تواند مقاومت ۴ ساعته برای اعضای مختلف یک ساختمان بلند اعم از تیر و ستون و عرشه ها فراهم کند. گچ بودن پایه این محصول در کنار مقاومت چسبندگی بالا می تواند مزیتهای معماری در مقایسه با کافکو ۴۰۰ ایجاد کند. اما طبعا استفاده از این محصول در محل های پر رطوبت مثلا در طبقات منفی مناسب نیست.

برخی از خصوصیات مکانیکی مهم کافکو ۴۰۰ به همراه استاندارد آزمون مربوطه در اینجا آمده است.

جدول مشخصات فنی کافکو ۳۰۰

مشخصه فیزیکی استاندارد ASTM کرانه استاندارد کافکو ۳۰۰
دانسیته ASTM E605 حداقل ۲۴۰ kg/m3 ۲۴۰ kg/m3
مقاومت چسبندگی ASTM E736 ۲۰٫۶ kPa ۲۳٫۹ kPa
ترک خوردگی و قلوه کن شدن تحت خیز تیر ASTM E759 نباید رخ دهد رخ نمی دهد
مقاومت فشاری ASTM E761 ۶۸٫۹ kPa ۱۶۷٫۶ kPa
تشدید خوردگی فولاد ASTM E937 نباید باعث شود رخ نمی دهد
فرسایش تحت اثر عبود جریان هوا ASTM E859 حداکثر ۰٫۰۲۵gr/ft2 ۰
رشد قارچ بعد از ۲۸ روز ASTM G21 نباید ایجاد شود ایجاد نمی شود
سوختگی سطح و ایجاد دود بعد از حریق ASTM E84 نباید باعث ایجاد دود شود باعث ایجاد دود نمی شود

مزایای پوشش ضد حریق کافکو

دانسیته پایین این محصولات امتیاز بسیاری ارزشمندی است که سبب کاهش بار مرده سازه می شود. توضیح بیشتر اینکه بر اساس تجربه می توان گفت (با صرف نظر کردن از اجرای پوشش ضد حریق بر روی عرشه ها) به ازای هر متر مربع از زیر بنا حدود ۱٫۱ مترمربع پاشش ضد حریق لازم است. بر این اساس، با لحاظ ضخامت حداقل ۲ سانتی متری فرضی به عنوان میانگین پاشش برای یک حریق دو ساعته، از محصول کافکو ۴۰۰ تنها ۹ کیلوگرم بر مترمربع سازه بار مرده افزودن می شود. این بار برای محصول کافکو ۳۰۰ حدود کیلوگرم بر مترمربع است. اما اگر فرضا قرار بود از ملات ماسه سیمان به ضخامت فقط  سانتیمتر استفاده شود، بار مرده اضافه حدود ۱۳۰ کیلوگرم بر مترمربع بود! بدیهی است این وزن بالا افزون بر مشکلات زیاد اجرایی به وزن سازه خواهد افزود.

معایب پوشش ضد حریق کافکو

مهمترین و کلیدی ترین اشکال استفاده از پوشش ضد حریق کافکو در کشور ما قیمت بسیار بالای آن است. طبعاً این موضوع به چند دلیل عمده بر می گردد. اول آنکه ذاتا به دلیل افت شدید ارزش ریال در مقایسه با ارزهای خارجی واردات محصولات ساختمانی انبوه توجیه چندانی ندارد. دلیل دوم آن است که بخشی از هزینه زیاد کافکو  به دلیل برند بودن و به عبارتی قیمت فناوری بالاتر آن است. دلیل سوم، نیز به ماهیت توده ای (Bulk) بودن مصالح کافکو است. به عبارت ساده، وزن مخصوص پایین محصول باعث افزایش شدید قیمت های ترانزیت از خارج می شود. از این رو به نظر می رسد، علیرغم ویژگی های ارزشمند کافکو توسعه محصولی بومی و جایگزین می تواند واجد ارزش بسیار باشد. خوشبختانه این اتفاق رخ داده و محصول ایران پروف در اختیار جامعه سازندگان و پیمانکاران کشور قرار دارد.

برای اطلاعات بیشتر در خصوص محاسبه ضخامت به مقاله محاسبه قیمت پوشش ضد حریق مراجعه کنید.

پوشش ضد حریق ایران پروف جایگزین کافکو

ایران پروف به عنوان یک نشان تجاری شناخته شده در تولید پوشش های ضد حریق کار خود را با مهندسی معکوس بر محصولات کافکو آغاز نموده است. صرف ساعت های فراوان بر تحقیق و توسعه و انجام آزمونهای مختلف برای ساخت محصولی نزدیک به کافکو و مبتنی بر مصالح بومی کشور مهمترین ماموریت ایران پروف بوده است. بر این اساس، خوشبختیم که محصول IP500 ایران پروف که یک پوشش ضد حریق پایه سیمانی است هم اکنون در اختیار جامعه مهندسی است. اگرچه ادعا نمی شود این محصول کاملا مشابه کافکو ۴۰۰ است، اما قابل مقایسه است. در جدول زیر مشخصات فیزیکی این محصول را که در آزمایشگاهای معتبر تایید شده است را می توانید دیده و با جداول فوق برای کافکو ۴۰۰ مقایسه کنید.

جدول مشخصات فنی IP500 شرکت ایران پروف

مشخصه فیزیکی استاندارد ASTM کرانه استاندارد کافکو ۴۰۰
دانسیته ASTM E605 حداقل ۳۵۳ kg/m3 ۵۰۰ kg/m3
مقاومت چسبندگی ASTM E736 ۲۰٫۶ kPa  ۱۵۵ kPa
ترک خوردگی و قلوه کن شدن تحت خیز تیر ASTM E759 نباید رخ دهد رخ نمی دهد
مقاومت فشاری ASTM E761 ۳۵۱ kPa ۷۴۰ kPa
تشدید خوردگی فولاد ASTM E937 نباید باعث شود رخ نمی دهد
فرسایش تحت اثر عبور جریان هوا ASTM E859 حداکثر ۰٫۰۲۵gr/ft2 ۰
رشد قارچ بعد از ۲۸ روز ASTM G21 نباید ایجاد شود ایجاد نمی شود
سوختگی سطح و ایجاد دود بعد از حریق ASTM E84 نباید باعث ایجاد دود شود باعث ایجاد دود نمی شود

کارشناسان ایران پروف آماده ارائه اطلاعات تکمیلی بیشتر و ارائه خدمات مشاوره و طراحی به کلیه سازندگان، پیمانکاران و مشاورین گرانقدر است.

سوالات متداول

• پوشش ضد حریق کافکو چیست؟

شرکت ایزولاتک که زادگاه آن ایالات متحده بوده و از ۱۸۷۵ میلادی تاسیس شده است، در رده این شرکت هاست. ایزولاتک در سطح جهان به عنوان شرکت پیشرو در توسعه محصولات حفاظت غیرفعال فولاد در برابر حریق می‌شناسند. پوشش ضد حریق کافکو یکی از محصولات اصلی این شرکت است

• انواع پوشش ضد حریق کافکو cafco کدام‌اند؟

شرکت ایزولاتک محصولات خود را در سه رده طبقه بندی کرده است:
• محصولات مرتبط با صنعت ساختمان
• محصولات مرتبط با صنعت نفت و گاز و پتروشیمی
• محصولات مرتبط با تونل

• پوشش ضد حریق کافکو ۴۰۰ چیست؟

؟ پوشش ضد حریق کافکو ۴۰۰ یکی از پرکاربردترین محصولات ایزولاتک در مقاوم سازی ساختمان در برابر حریق است. این پوشش خود به دو رده cafco 400 و cafco 400 AC تقسیم شده است. این محصول در رده محصولات با دانسیته متوسط بوده و در آن دسته از ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد که در معرض ضربه‌های فیزیکی احتمالی است و نیز تعدد ترافیک افراد وجود دارد. این محصول پوشش ضد حریق بر پایه سیمان است

• پوشش ضد حریق کافکو ۳۰۰ چیست؟

پوشش ضد حریق کافکو ۳۰۰ بر پایه گچ توسعه یافته است. مقاومت چسبندگی نسبتا خوب در برابر مقاومت مناسب در برابر حریق ویژگی اصلی این محصول است (با توجه به پایه گچی بودن آن). از دیگر خصوصیات جالب توجه این محصول آن است که افزون بر ایجاد فایرپروف، فراهم نمودن عایق حرارتی در دماهای متعارف انتظار کاملا بجایی از این محصول است. از این رو، استفاده از محصول کافکو ۳۰۰ برای پوشاندن عرشه های فولادی بسیار ایده خوبی است.

ایران پروف؛ مشاور و مجری پوشش ضد حریق

ایران پروف با بهره گیری از جمعی از مهندسین آتش زبده، آماده ارائه خدمات مشاوره و اجرای پوشش‌های ضد حریق است. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

02188372400 09105677637 دریافت قیمت و دیتاشیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *