روند دریافت تاییدیه مقاوم سازی اسکلت فلزی از آتش نشانی تهران

روند دریافت تاییدیه مقاوم سازی اسکلت فلزی از آتش نشانی تهران

آن دسته از مالکین و کارفرمایانی که اسکلت فلزی را برای سازه خود انتخاب کرده اند، در راه اخذ پایان کار می بایست نسبت به اخذ تاییدیه مقاوم سازی اسکلت فلزی خود از سازمان آتش نشانی اقدام نمایند. با توجه به آسیب پذیری ذاتی سازه های فلزی در برابر حریق، حفظ ایمنی ساکنین سازه های بلند فولادی در گرو انجام فرآیند مقاوم سازی سازه است. دو روش کلی برای مقاوم سازی سازه های فولادی وجود دارد: استفاده از رنگ های ضد حریق و استفاده از پوشش های ضد حریق پایه معدنی، که روش دوم ارزان تر بوده و بیشتر مورد اقبال کارفرمایان قرار دارد.

کدام دسته از سازه های فولادی نیاز به مقاوم سازی در برابر حریق دارند؟

نوع تصرف ساختمان (کاربری) و نیز ارتفاع سازه دو پارامتر تعیین کننده نیاز یا عدم نیاز به مقاوم سازی در برابر حریق اند. مبحث سوم مقررات ملی ساختمان تعیین کننده وضعیت لزوم مقاوم سازی در برابر حریق و تعداد ساعات لازم برای مقاومت است. چند مثال زیر برای درک بهتر لزوم یا عدم لزوم مقاوم سازی کمک شایانی می کند.

  • سازه فولادی ۴ طبقه روی زمین با کاربری مسکونی نیازی به تمهیدات مقاوم سازی ساختمان در برابر حریق ندارد.
  • سازه فولادی ۵ طبقه روی زمین با کاربری مسکونی نیازی به تمهیدات حفاظت از سازه ها در برابر حریق ندارد مشروط بر آنکه از سیستم بارنده استفاده شود.
  • ساختمان فلزی بین ۵ تا ۱۱ طبقه روی زمین با کاربری مسکونی باید برای حریق حداقل دو ساعته مشمول حفاظت از سازه ها در برابر حریق گردد. حفاظت در برابر حریق دو ساعته برای یک ساختمان فلزی ۱۲ طبقه هم کافی است به شرط استفاده از سیستم بارنده.
  • برای سازه های فولادی بیش از ۱۲ طبقه روی زمین با کاربری مسکونی الزاما باید از پوشش ضد حریق سه ساعته برای حفاظت از سازه ها در برابر حریق استفاده شود، صرفنظر از استفاده یا عدم استفاده از سیستم بارنده.
  • اگر در یک تصرف تجمعی بیش از ۱۰۰۰ نفر از سازه فولادی استفاده باشد، صرفنظر از تعداد طبقات، مقاوم سازی سازه های فلزی در برابر حریق الزامی است. تنها استثناء در اینجا آن است که در صورت استفاده از یک سیستم بارنده صرفا برای ساختمان یک طبقه می توان از مقاوم سازی در برابر حریق چشم پوشید.
  • اگر در یک تصرف تجمعی بیش از ۱۰۰۰ نفر از سازه فولادی استفاده شده باشد، و از یک سیستم بارنده استفاده شده باشد و نیز حفاظت از سازه ها در برابر حریق دو ساعته صورت پذیرفته باشد، آنگاه تا ۱۲ طبقه می توان سازه را ایمن تصور نمود. برای بیش از ۱۲ طبقه باید از حریق سه ساعته بهره گرفت.
  • اگر در یک تصرف تجمعی بیش از ۳۰۰ و کمتر از ۱۰۰۰ نفر از سازه فولادی استفاده باشد، تنها در صورتی که سازه یک طبقه باشد می توان از مقاوم سازی سازه فلزی در برابر حریق صرف نظر کرد. در صورتی که از سیستم بارنده استفاده شود، می توان تا دو طبقه بدون فایرپروف از ساختمان بهره برد.
  • اگر در یک تصرف تجمعی بیش از ۳۰۰ و کمتر از ۱۰۰۰ نفر از سازه فولادی استفاده شده باشد، با یک پوشش ضد حریق دو ساعته می توان تا ۷ طبقه سازه را مقاوم سازی در برابر آتش سوزی نمود. اگر از سیستم بارنده استفاده شده باشد، با پوشش ضد حریق دو ساعته می توان تا ۱۲ طبقه حفاظت از سازه ها در برابر حریق را محقق شده فرض نمود.

اگر ساختمان شما در رده ای متفاوت از مثال های فوق قرار می گیرد، می توانید با مراجعه به مبحث سوم مقررات ملی ساختمان (دانلود از اینجا) وضعیت پروژه خود را تعیین کنید. روی مشاوره رایگان ایران پروف نیز می توانید حساب کنید.

ایران پروف؛ مشاور و مجری پوشش ضد حریق

ایران پروف با بهره گیری از جمعی از مهندسین آتش زبده، آماده ارائه خدمات مشاوره و اجرای پوشش‌های ضد حریق است. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

02188372400 09105677637 دریافت قیمت و دیتاشیت

سازمان آتش نشانی متولی صدور تاییدیه مقاوم سازی اسکلت فلزی

معاونت حفاظت و پیشگیری سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی تهران به عنوان متولی موضوع، نسبت به تهیه و صدور مقررات و الزامات مقاوم سازی سازه های فولادی در برابر حریق توسط مواد پاششی معدنی اقدام نموده است (از اینجا دانلود کنید). تولید کننده دارای تاییدیه از مراجع معتبر و نیز مجری ذی صلاح اجرای پروژه های پوشش ضد حریق دو رکن مهم در مقاوم سازی سازه های فولادی در برابر حریق است که مورد تاکید در مقررات سازمان آتش نشانی است. در لیست کوتاهی که توسط سازمان آتش نشانی تهیه شده است، می توان شرکت های مجاز به اجرای پوشش ضد حریق (مقاوم سازی) را مشاهده نمود (مشاهده لیست).

گردش کار و روند دریافت تاییدیه مقاوم سازی در برابر حریق از سازمان آتش نشانی

بر اساس گردش کار تعریف شده توسط سازمان آتش نشانی، اولا انتخاب شرکت مجری ذی صلاح برای عملیات مقاوم سازی الزام آور است. ایران پروف مجری ذی صلاح اجرای پوشش های ضد حریق است. ثانیا، مهندس ناظر می‌بایستی گزارش شروع عملیات مقاوم سازی اسکلت در برابر آتش را مطابق فرم شماره ۱ تکمیل نماید. ناظر موظف است یک ماه پیش از شروع عملیات مقاوم سازی برگه های طراحی فرم شماره ۲ و چک لیست مربوطه مطابق فرم شماره ۳ را به همراه دفترچه محاسبات مربوطه به معاونت پیشگیری آتش نشانی تحویل نماید تا بررسی های لازم برای دریافت تأییدیه مربوطه از معاونت پیشگیری قبل از شروع عملیات صورت پذیرد. در ادامه تا پایان عملیات مقاوم سازی، سازمان آتش نشانی نسبت به بازدیدهای ادواری از عملیات اجرای اقدام خواهد نمود. به این منظور مالک مکلف است تمهیدات لازم جهت امکان بازدید از محل اجرای عملیات مقاوم سازی را تأمین نماید، در غیر این صورت مسئولیت عدم دریافت تأییدیه عملیات انجام شده بر عهده مالک خواهد بود.

نکته: در پایان عملیات مقاوم سازی، مهندس ناظر می‌بایستی فرم پایان عملیات مربوطه مطابق فرم شماره ۴ تکمیل نموده و حداکثر یک هفته پس از اتمام عملیات به معاونت پیشگیری ارائه نماید.

فرم های یک، دو، سه و چهار را از اینجا دانلود کنید.

ایران پروف تولید کننده بومی دارای تاییدیه از مرکز تحقیقات مسکن و راه و شهرسازی، جزء شرکت های ذی صلاح سازمان آتش نشانی برای اجرای پروژه های مقاوم سازی سازه های فولادی است. این شرکت آماده ارائه کلیه خدمات طراحی، مشاوره و نظارت به کارفرمایان و مشاورین محترم است.

ایران پروف؛ مشاور و مجری پوشش ضد حریق

ایران پروف با بهره گیری از جمعی از مهندسین آتش زبده، آماده ارائه خدمات مشاوره و اجرای پوشش‌های ضد حریق است. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

02188372400 09105677637 دریافت قیمت و دیتاشیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *