مصاحبه روابط عمومی پارک علم و فناوری استان مرکزی با مهندس توفیقی مدیرعامل شرکت ارگ سازه آریا مهر

مهدیار توفیقی

حمایت همه جانبه پارک علم و فناوری استان مرکزی از ایده‌های خلاق و نو در تمامی حوزه‌ها و ارائه تمامی خدمات و امکانات به افرادی که به دنبال تبدیل این ایده‌ها به محصول هستند سبب شده تا این پارک به عنوان یکی از پارک های نمونه و خوب کشور تبدیل شود. در این زمینه با مدیرعامل شرکت ارگ سازه آریا مهر که در زمینه دست‌یابی به دانش فنی و تجاری‌سازی پوشش های ضدحریق وسازه‌های فولادی توانسته‌اند به موفقیت های چشم‌گیری دست پیدا کنند به گفت و گو نشستیم که در ادامه می خوانید.

در مورد خودتان و نوع فعالیتی که انجام می‌دهید برای ما صحبت کنید؟ مهندس مهدیار توفیقی:

من مهدیار توفیقی متولد سال ۱۳۷۴ و فارغ التحصیل رشته مهندسی عمران هستم که به صورت تخصصی در زمینه تکنولوژی بتن فعالیت کرده‌ام، همچنین در این زمینه با همراهمی و همکاری دوستانم چندین مقاله نوشته‌ایم و در مسابقات بین‌المللی بتن نیز شرکت کرده‌ایم .

نخستین قدم و فعالیت تیمی ما از دانشگاه آغاز شد، که یک تیم بتن را تشکیل دادیم و همچنین با تشکیل این تیم توانستیم به یک مقام بین المللی در مسابقات بتن آمریکا (که به دلیل تحریم ایران در مالزی برگزار شد) دست پیدا کنیم و در بین ۴۲ کشور مقام اول را در سال ۲۰۱۶ به خود اختصاص دهیم.

ما علاوه بر اینکه کار تیمی را از دانشگاه آغاز کردیم در دوران تحصیل مجری چندین پروژه ساختمانی بودیم و کماکان کارهای تکی را نیز انجام می‌دادیم تا بتوانیم به صنعت کشور کمک کنیم این در حالی است که در این مدت شرایط خروج از کشور هم برای ما مهیا بود، اما ترجیح دادیم در کشور خودمان فعالیت کنیم.

علت شکل‌گیری این فعالیت و این ایده از کجا در ذهن شما ایجاد شد؟

در سال ۹۶ و بعد از واقعه تاسف‌بار پلاسکو زمانی که در حال جستجو در زمینه مصالح نوین در اینترنت بودم متوجه این شدم که هم‌اکنون چیزی که مورد نیاز کشور است و وارداتی هم می باشد پوشش های ضد حریق در صنعت ساختمان و نفت است.

سپس این فکر به ذهن من رسید، بنابراین با همراهی یکی از دوستانم به دنبال تحقیقات دامنه دار در سیستم دانشگاهی در این بخش افتادیم و توانستیم بخش R&D را در مدت زمان یک الی دو سال به پایان برسانیم و هم‌اکنون جزو اولین شرکت های تولیدکننده پوشش ضد حریق در کشور هستیم.

در مورد پوشش های ضد حریق و انواع آن توضیحات بیشتری را  ارائه دهید؟

پوشش‌های ضدحریق در ایران زمانی می‌تواند استفاده شود که گواهینامه مرکز تحقیقات مسکن و شهرسازی را داشته باشد،که دریافت این گواهینامه هزینه بسیار زیادی در حدود یک میلیارد تومان را در بر خواهد داشت.

خوشبختانه تاییدیه معاونت پژوهشی دانشگاه اراک را در این بخش داریم، اما مجوز ورود به این کار باید در مرکز تحقیقات مسکن و شهرسازی داده شود و گواهینامه را اخذ کنیم که در این زمینه تلاش های مثبتی را انجام داده ایم و ایزوهای مختلفی را نیز دریافت کرده ایم.

در این زمینه پس از سیر تولید نیمه ‌صنعتی، یک کارخانه و خط تولید کوچک که در حال توسعه است را تاسیس کردیم و هم‌اکنون در شهرک صنعتی اراک، در یک واحد استیجاری با طراحی خودمان فعال است.

خوشبختانه واحد تحقیق و توسعه این شرکت با تحقیقات متعدد در تولید محصول پوشش ضد حریق بر پایه معدنی با نام تجاری ایران پروف (IRAN PROOF) دست پیدا کرده و توانسته کمک بسیار زیادی را به کشور در زمینه تولید ملی و بومی سازی این محصولات داشته باشد.

پوشش های ضد حریق برروی سازه‌ها از فروپاشی آن در اثر افزایش دما جلوگیری می‌کند و دمای سازه در مدت زمان معین را کنترل می‌کند، همچنین این پوشش‌ها زمان کافی برای گریز و رهایی از حریق و رسیدن خدمات آتش نشانی را فراهم می‌کند.

به طور کلی پوشش‌های ضد حریق که در سازه‌های فولادی کاربرد دارد به ۳ گروه اصلی، پوشش هایی بر پایه نسوز معدنی، رنگ های منبسط شونده و بوردها و پنل‌های ضدحریق تقسیم می شود که هرکدام کاربرد و مزایای خاص خود را دارد.

پروفینگ

آیا تاکنون در استان پروژه ای را بر اساس نوع فعالیت خود انجام داده‌اید؟

نخستین پروژه ما در استان، پروژه ساختمان جدید دادگستری است که توانستیم آن را با موفقیت انجام دهیم، اما در کل در استان بر روی اجرای پروژه بر اساس فعالیت شرکت ما مقاومت بسیار زیادی است و تعداد زیادی از مهندسان عمران با این روش آشنا نیستند و اطلاعات کافی هم ندارند. تاکنون جلسات بسیار زیادی با آتش نشانی اراک برای اینکه این اقدام در ساختمان های بالای ۵ طبقه با سازه فلزی به اجبار انجام شود گذاشته ایم که متاسفانه به نتیجه نرسیده این در حالی است که این مهم در استان‌های مشهد و تهران در حال انجام است.

در اراک ساختمان با سازه فلزی زیاد نیست و تنها یک ساختمان در خیابان جهان پناه است که با مسئولان آن جلسات زیادی را برگزار کرده ایم که از این پوشش استفاده کنند زیرا اگر حریقی در این بخش رخ دهد عادی نخواهد بود و علاوه بر مال و جان مردم خسارت و آسیب زیادی را به بخش های مختلف وارد خواهد کرد.

هم اکنون شرایط کاری شما به چه شکل است و آیا موفق به اخذ گواهینامه مرکز تحقیقات مسکن  و شهرسازی شده‌اید؟

بعد از انجام پروژه ساختمان دادگستری توانستیم بخشی از مبلغ پروژه تحقیقات مسکن و شهرسازی را پرداخت کنیم و علاوه بر این جذب سرمایه‌گذار را نیز داشته باشیم که با جذب سرمایه‌گذار بخشی از سهام شرکت را به آنها واگذار کردیم و از فروردین ماه تا مردادماه ۹۸ توانستیم تعدادی از گواهینامه‌های مرکز تحقیقات را دریافت کنیم تا  این کسب و کار شکست نخورد.

 بعد از این اقدام برای اینکه بتوانیم کارهایی را مرتبط با فعالیت خودمان دریافت کنیم باید در وندور لیست یا همان لیست کوتاه آتش نشانی تهران ثبت نام می‌شدیم که این مرحله نیز بسیار سخت بود، خوشبختانه با تلاش های فراوان و در برداشتن هزینه بالا توانستیم در وندور لیست آتش نشانی تهران قرار بگیریم. هم‌اکنون پروژه های بسیار خوبی را در نقاط بسیار خوب تهران در دست اجرا داریم، همچنین در شهرهای تهران، مشهد، کرج، همدان، کرمانشاه و قم نیز نمایندگی های فعالی ایجاد کرده ایم.

نقش پارک در زمینه حمایت از فعالیت و ایده شما چگونه بوده است؟

روش ورود به مرکز رشد پارک در ابتدا به درستی برای ما توضیح داده شد بعد از آن توانستیم از تجهیزات دانشگاه اراک استفاده کنیم. در حقیقت بزرگ‌ترین کمک پارک به ما آموزش روش بازاریابی و فروش بود و ما تمام موفقیت های خودمان را در این دو بخش مدیون پارک هستیم.

تسهیلاتی که پارک در اختیار ما و تمامی شرکت های دانش‌بنیان قرار می‌دهد بسیار کم است زیرا اقتصادی که بر پایه دانش بنیان است باید از نظر مالی مورد حمایت بیشتری قرار گیرد، اما با این حال همین میزان تسهیلات هم می تواند گره‌گشا باشد.

از دیگر مزایای پارک علم و فناوری استان می توان به برگزاری دوره های جذب سرمایه‌گذار اشاره کرد که همین دوره ها توانست کمک بسیار خوب و قابل توجهی را به شرکت ما داشته باشد.

در مورد هزینه های این فعالیت هم توضیح دهید؟و بگویید برای آینده کاری خود چه برنامه ای را دارید؟

در این زمینه ۶۰۰ میلیون تومان آورده شخصی هزینه شده و ۳۵ میلیون تومان تسهیلات توسط پارک علم و فناوری در اختیار ما قرار داده شده است.

ما در برنامه و هدف کاری خود افزودن شرکت های جدید را داریم، تا بتوانیم در حین اینکه فروش خوبی داریم در کنار آن تحقیق و توسعه روی محصولات دیگر را داشته باشیم.

پوشش ضد حریق

سخن پایانی مهندس مهدیار توفیقی

جوانانی که می خواهند وارد این عرصه شوند باید پشتکار داشته باشند و با کوچکترین شکست و یا احساس شکست از میدان خارج نشوند، علاوه بر این در انتخاب تیم همکار نیز باید دقت کنند تا بتوانند یک فعالیت اقتصادی را با یک تیم منسجم و با انگیزه انجام دهند.

منبع: وب‌سایت رسمی پارک علم و فناوری استان مرکزی

ایران پروف؛ مشاور و مجری پوشش ضد حریق

ایران پروف با بهره گیری از جمعی از مهندسین آتش زبده، آماده ارائه خدمات مشاوره و اجرای پوشش‌های ضد حریق است. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

02188372400 09105677637 دریافت قیمت و دیتاشیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *