قیمت پوشش ضد حریق

قیمت پوشش ضد حریق

اجمالا می­ توان گفت قیمت پوشش ضد حریق تابع سه پارامتر کلیدی است:

  • جدول ضخامت شرکت پوشش ضد حریق انتخاب شده
  • تعداد ساعات دوام مورد نیاز با توجه به کاربری، طبقات و متراژ ساختمان
  • مشخصات هندسی پروفیل های مورد استفاده در سازه

قیمت تمام شده پوشش ضد حریق در ابتدای امر مشخص نیست و تعیین قیمت مستلزم در اختیار داشتن نقشه­ های سازه است. دامنه تغییرات قیمت روز پوشش ضد حریق بسیار گسترده است. به طوری که قیمت پوشش ضد حریق IP500 شرکت ایران پروف از ۴۵ هزار تومان تا ۱۲۰ هزار تومان به ازای هر مترمربع پاشش متغیر است.

ایران پروف؛ مشاور و مجری پوشش ضد حریق

ایران پروف با بهره گیری از جمعی از مهندسین آتش زبده، آماده ارائه خدمات مشاوره و اجرای پوشش‌های ضد حریق است. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

02188372400 09105677637 دریافت قیمت و دیتاشیت

قیمت روز پوشش ضد حریق

شرکت های مختلف تولید کننده پوشش ضد حریق پایه معدنی که موفق به اخذ تاییدیه از مرکز تحقیقات مسکن، راه و شهرسازی شده­اند، از جداول ضخامت منحصر به فرد خود باید در طراحی بهره گیرند. از طرف دیگر، ضوابط مبحث سوم مقررات ملی مدت زمان مورد نیاز برای دوام یک ساختمان را بسته به تعداد طبقات، متراژ هر طبقه و کاربری ساختمان به صورت متفاوت مقرر نموده است. برای مثال، ممکن است ستون های یک ساختمان برای حریق دو ساعته هدف گذاری شده باشند، اما برای ساختمان دیگر حریق سه ساعته مبنا قرار گرفته باشد. طبیعتا، با افزایش تعداد ساعات لازم برای دوام یک ساختمان ضخامت مورد نیاز برای پاشش نیز افزایش یافته و در نتیجه قیمت پوشش ضد حریق افزایش می یابد.

از سوی دیگر ضخامت مورد نیاز برای پوشش یک پروفیل فولادی خاص، تابعی از پارامتری هندسی به نام فاکتور مقطع (section factor) است. فاکتور مقطع معرف محیط تحت حریق به مساحت نیمرخ بوده و با واحد معکوس متر معرفی می­ شود. هر چقدر فاکتور مقطع بیشتر باشد به معنای آسیب­ پذیری بیشتر آن نیمرخ است و نتیجتا ضخامت بیشتری از پوشش ضد حریق لازم است.

نحوه محاسبه دقیق قیمت پوشش ضد حریق اسکلت فلزی

برای درک بهتر پارامتر هندسی فاکتور مقطع، شکل زیر را در نظر بگیرید.

تاثیر مقطع هندسی در قیمت پوشش ضد حریق
تاثیر مقطع هندسی در قیمت پوشش ضد حریق

نیمرخ A از یک سو محیط تحت حریق بیشتر و سوی دیگر مساحت کمتری نسبت به نیمرخ B دارد. این بدان معناست، شار حرارتی دریافتی نیمرخ A بسیار بیشتر از نیمرخ B است و از سوی دیگر به دلیل جرم واحد طول کمتر نیمرخ، اینرسی حرارتی نیمرخ A کمتر است. کمتر بودن اینترسی حرارتی به معنای آن است که انرژی حرارتی کمتری برای افزایش دمای نیمرخ A لازم است. بنابراین می توان گفت، نیمرخ A آسیب پذیرتر از نیمرخ B است. لذا، برای مقاوم سازی این دو نیمرخ در برابر حریق از یک پوشش ضد حریق ثابت، ضخامت بیشتری باید بر روی نیمرخ A اجرا شود. پارامتر هندسی فاکتور مقطع نیز گواه این موضوع است. مشخص است که نسبت محیط به مساحت در نیمرخ A بسیار بیشتر از نیمرخ B است. بدین ترتیب مشخص می شود تعیین قیمت پوشش ضد حریق تابعی از هندسه نیمرخ های مورد استفاده است و باید از روی نقشه­­­ ها محاسبه گردد. به صورت یک اصل کلی می توان گفت فاکتور مقطع نیمرخ های I شکل بیشتر از قوطی (باکس) است. لذا در ساختمانی که تیرها از مقطع I و ستونها از مقطع قوطی (باکس) ساخته شده اند، عمدتا ضخامت پاشش تیرها بیشتر از ضخامت پاشش ستونهاست.

به عنوان یک مثال ملموس ­تر، نیمرخ IPE160 دارای فاکتور مقطع برابر ۳۰ (۱/m) است. چنانچه بخواهیم این نیمرخ ۲ ساعت در برابر حریق دوام آورده و دمای آن از ۵۵۰ درجه سانتیگراد فراتر نرود، لازم است ۱۹ میلیمتر از پوشش ضد حریق شرکت ایران پروف با نام تجاری IP500 اجرا نمود. این ضخامت برای محصولات شرکتهای دیگر پوشش ضد حریق ممکن است متفاوت باشد. ایران پروف یکی از بهینه­ ترین ضخامت­ ها را در بین شرکت های پوشش ضد حریق مجاز کشور در اختیار شما قرار می­ دهد. ضخامت کمتر پوشش ضد حریق از یک سو سبب مصرف کمتر متریال فایرپروف می گردد و از سوی دیگر سرعت و هزینه­ های اجرای پوشش ضد حریق را می­ کاهد.

تاثیر مواد پوشش ضد حریق در قیمت آن ها

در پایان این بخش اشاره به یک نکته مهم در انتخاب پوشش ضد حریق لازم است. مواد تشکیل دهنده پوشش ضد حریق پایه معدنی موجود در بازار به دو رده قابل تقسیم ­اند. متریال پوشش ضد حریق وارداتی و متریال پوشش ضد حریق ایرانی. پوشش ضد حریق وارداتی موجود در بازار عمدتا قیمت بالایی دارند و در عین حال کارایی مطلوبی را نیز فراهم می ­آورند. در سوی مقابل، برخی پوشش ضد حریق ایرانی قیمت­ های مناسبی داشته و مقرون به صرفه ­ترند. به عنوان نمونه، قیمت پوشش ضد حریق شرکت ایران ­پروف در مقایسه با نمونه­ های وارداتی ارزان­تر است. البته، مقایسه شرایط کیفی برآمده از آزمون­ های استاندارد نشان می­دهد، پوشش ضد حریق ایرانی شرکت ایران پروف دارای کیفیت بسیار مطلوب و در تراز کیفی پوشش ­های وارداتی است.

قیمت رنگ و عایق ضد حریق

رنگ ضد حریق یا چسب ضد حریق دارای فناوری نسبتا پیچیده ای است و عمدتا وارداتی است. شرکت هایی که تحت عنوان تولید کننده رنگ ضد حریق در کشور فعالیت می کنند، عمدتا وارد کننده مواد اصلی رنگ ضد حریق هستند. با این وجود، قیمت رنگ ضد حریق وابسته بالایی به تغییرات قیمت ارز دارد. با توجه به آشوب ارزی سال های ۹۷ و ۹۸ در ایران، قیمت رنگ ضد حریق هم اکنون چند برابر پوشش های پایه معدنی است.

جمع بندی

بنابراین اجمالا می­ توان گفت قیمت پوشش ضد حریق تابع سه پارامتر کلیدی است:

  • جدول ضخامت شرکت پوشش ضد حریق انتخاب شده
  • تعداد ساعات دوام مورد نیاز با توجه به کاربری، طبقات و متراژ ساختمان
  • مشخصات هندسی پروفیل های مورد استفاده در سازه

به عنوان جمع بندی این بخش می توان گفت، قیمت پوشش ضد حریق در ابتدای امر مشخص نیست و تعیین قیمت مستلزم در اختیار داشتن نقشه ­های سازه است. دامنه تغییرات قیمت پوشش ضد حریق بسیار گسترده است. به طوری که قیمت پوشش ضد حریق IP500 شرکت ایران پروف از ۴۵ هزار تومان تا ۱۲۰ هزار تومان به ازای هر مترمربع پاشش متغیر است.

• قیمت پوشش ضد حریق به چه مواردی بستگی دارد؟

قیمت پوشش ضد حریق تابع سه پارامتر کلیدی است:
• جدول ضخامت شرکت پوشش ضد حریق انتخاب شده
• تعداد ساعات دوام مورد نیاز با توجه به کاربری، طبقات و متراژ ساختمان
• مشخصات هندسی پروفیل های مورد استفاده در سازه

• مواد پوشش ضد حریق چه تاثیری در قیمت آن ها دارد؟

• مواد تشکیل دهنده پوشش ضد حریق پایه معدنی موجود در بازار به دو رده قابل تقسیم‌اند. متریال پوشش ضد حریق وارداتی و متریال پوشش ضد حریق ایرانی. پوشش ضد حریق وارداتی موجود در بازار عمدتا قیمت بالایی دارند و در عین حال کارایی مطلوبی را نیز فراهم می‌آورند. در سوی مقابل، برخی پوشش ضد حریق ایرانی قیمت‌های مناسبی داشته و مقرون به صرفه ‌ترند.

• قیمت رنگ و عایق ضد حریق چیست؟

• رنگ ضد حریق یا چسب ضد حریق دارای فناوری نسبتا پیچیده ای است و عمدتا وارداتی است. شرکت هایی که تحت عنوان تولید کننده رنگ ضد حریق در کشور فعالیت می کنند، عمدتا وارد کننده مواد اصلی رنگ ضد حریق هستند. با این وجود، قیمت رنگ ضد حریق وابسته بالایی به تغییرات قیمت ارز دارد. با توجه به آشوب ارزی سال های ۹۷ و ۹۸ در ایران، قیمت رنگ ضد حریق هم اکنون چند برابر پوشش های پایه معدنی است.

ایران پروف؛ مشاور و مجری پوشش ضد حریق

ایران پروف با بهره گیری از جمعی از مهندسین آتش زبده، آماده ارائه خدمات مشاوره و اجرای پوشش‌های ضد حریق است. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

02188372400 09105677637 دریافت قیمت و دیتاشیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *